Gå til hovedinnhold Gå til footer

Er det bare nye biler som trenger antirustbehandling?

Steg for Steg - komplett understellsbehandling 
Norsk Antirustforening har sammen med Bilpleiesenteret Larvik utført en komplett antirustbehandling på en  bruktbil fra 2018. Vi har tatt for oss steg for steg for å finne alt fra tilstand på understellet til hvordan en komplett antirustbehandling utføres.

Se videoen og les artikkelen for å finne ut hvordan en profesjonell antirustbehandling utføres.

Book en gratis rustkontroll her

 

Vi er hos Bilpleiesenteret Larvik sammen med Asso, en sertifisert sprøytetekniker. Bilen som skal få en komplett antirustbehandling er en 2018 Citroën Berlingo, fem år gammel og med 110.000 km på telleren – en typisk arbeidsbil her i Norge.  I vårt flotte land, spesielt i vintersesongen, saltes det store mengder på de norske veiene. Christer spør:

- Asso, hvor mange kilo salt tror du det spres på norske veier per kilometer?

«Jeg vet at det er mye, men jeg kjenner ikke de nøyaktige tallene.»

- Det spres mellom 10-12 tonn salt per kilometer vei. Det er ekstreme mengder, noe som tydelig gjenspeiles på utsiden av denne bilen. Du nevnte at den ser ut som den har kollidert med en saltbil.

Denne bilen skal nå løftes for en rustkontroll. Vi skal demontere plast, utføre en grundig vask, og til slutt gi den en komplett antirustbehandling. Bilen fikk en importbehandling da den kom ny til Norge, så vi er spente på hvordan tilstanden er i dag.

- Nå som vi er under bilen etter å ha løftet den opp, hva tenker du om det du ser her, Asso? Her var det mye salt!

«Heldigvis ser vi mye hvitt og ikke så mye brunt. Import behandlingen er fortsatt synlig her.»

- Så den har gjort nytten sin?

«Ja, det vil jeg si.»

Videre i inspeksjonen finner vi et område med noe rust.

- Hva tenker du om dette området, Asso?

«Dette er et område med bevegelige deler, så det sier seg selv at her blir det friksjon, og dermed kommer rusten etter hvert.»

DEMONTERING

"En bil har mange plastdeksler, spesielt i hjulbuer og under bilen. Disse demonterer vi for å få direkte tilgang til områdene og delene som skal få Mercasol antirustbehandling."

Det er avgjørende å demontere beskyttelsesplastikk i hjulbuer og annen plast under bilen før en antirustbehandling for å sikre at rustbeskyttelsen når alle kritiske områder. Bak plasten samler det seg fuktighet, skitt og salt, som bidrar til rustdannelse. Ved å fjerne disse dekslene får man direkte tilgang til karosseriet, noe som gjør det mulig å rengjøre og behandle overflatene grundig. Dette sikrer at rustbeskyttelsen blir påført effektivt, uten hindringer, og gir optimal beskyttelse mot korrosjon.

"Baksiden av dette plastdekselet er ganske møkkete. Det samler seg mye skitt mellom plasten og karosseriet, noe som skaper ekstra friksjon og grobunn for rust. Derfor er det viktig å demontere for å få tilgang til karosseriet og delene som skal behandles!"

Vask av understell

Når det skal utføres en profesjonell understellsbehandling for å beskytte bilen mot rust, er det avgjørende å starte med en grundig vask av understellet. Dette sikrer at antirustbehandlingen får best mulig heft og dekker alle nødvendige områder, noe som gir optimal beskyttelse og lengre holdbarhet.

- Nå har vi fått ned all plasten fra Berlingoen, og det er egentlig skremmende hvor mye skitt som samler seg bak plasten. Tom Egil, denne bilen har lite plast sammenlignet med mange andre biler.

«Ja, sammenlignet med personbiler har denne veldig lite plast. Nye elbiler har mye plast, og det blir veldig tett. Underspyling hjelper ikke alltid, for den kommer ikke bak plasten og rengjør der – det er bare plasten som blir ren. Det legger seg masse skitt bak plasten, og der blir det liggende og godgjøre seg."

Hvorfor er vask av understellet så viktig?

  1. Fjerning av smuss og forurensninger: Over tid samler det seg mye skitt, salt og veistøv på bilens understell. Disse forurensningene kan hindre rustbeskyttelsen fra å feste seg ordentlig, noe som reduserer effektiviteten av behandlingen. En grundig runde med kombinasjon av kjemikalier og høytrykksspyling av understellet fjerner disse lagene, slik at behandlingen kan penetrere og beskytte metallet.

  2. Oppdagelse av skader: En grundig vask gjør det lettere å inspisere understellet for skader som rust eller løse deler av PVC-belegget. Dette er spesielt viktig da områder med eksisterende rust må behandles spesielt for å sikre at rustbeskyttelsen er effektiv. Ved å vaske bort smuss og løs PVC kan disse områdene identifiseres og behandles før påføring av antirustprodukter.

  3. Forberedelse for maksimal vedheft: Antirustbehandlinger krever en ren overflate for å binde seg skikkelig til metallet. Enhver form for smuss eller løs lakk kan redusere vedheften og dermed svekke beskyttelsen. En grundig vask av understellet sørger for at overflaten er så ren som mulig, slik at beskyttelsen sitter bedre og varer lenger.

Før selve antirustbehandlingen påføres, vil bilen bli grundig rengjort, spesielt i hjulhus og på understell, med høytrykksspyling. Denne metoden sikrer at alt smuss, salt og andre forurensninger fjernes effektivt. Deretter kontrolleres understellet nøye for å identifisere eventuelle skader, som for eksempel løse eller skadet tykkstoffbelegg, som fjernes. Dette gir et optimalt utgangspunkt for påføring av antirustmiddelet.

Dette steget er en viktig del av den komplette antirustbehandlingen

Dag 2

Bilen er vasket og er nå helt ren etter å ha tørket over natten. Vi skal ta en ekstra sjekk av bilen for å ha 100 % kontroll på rust og andre kritiske områder.

Som vi så i går under sjekken, er det litt rust på bevegelige deler og noe på karosseriet, men ikke så verst for en fem år gammel bil. Det er like viktig å unngå å behandle visse deler som det er å behandle karosseriet og delene under bilen. For eksempel må vi sørge for at bremser fungerer som de skal. Andre deler som ikke skal behandles med antirustmidler inkluderer jordkoblinger, elektriske koblinger, deler av elbilbatteriet og spesielt de oransje kablene på elbiler. Disse må dekkes til for å unngå at sprøytemidler kommer i kontakt med dem, slik at nødetatene lett kan identifisere dem i tilfelle en ulykke

Mercasol 9

På flater med overflaterust bruker vi Mercasol 9, et høypenetrerende og ikke-tørkende primer som inneholder en høy andel rustinhibitorer. Dette produktet er svært effektivt på denne typen overflaterust. Hadde rusten vært verre, måtte vi ha sandblåst og lagt på en annen type primer, men i dette tilfellet er Mercasol 9 et fantastisk produkt å bruke. En stor fordel med Mercasol 9 er at de neste stegene i antirustbehandlingen kan sprøytes direkte på.

I forkant av kanalen har det vært for høy slitasje fra veien, og steinsprutbeskyttelsen har rett og slett blitt slitt vekk. Dette må vi behandle mot rusten som har oppstått og bygge opp beskyttelsen med Mercasol 5, en tykk steinsprutbeskyttelse som er perfekt for slike tilfeller.

Book en gratis rustkontroll her

Bilen er nå maskert og primet med Mercasol 9 og klar for selve antirustbehandlingen. Nå skal den behandles med ML transparent og Mercasol 831

- Hva er spesielt med de to produktene, Asso?

«ML transparent, også kjent som hulromsbeskyttelse, er veldig bra med tanke på krypevnen og effekten den har. For å påføre produktet bruker vi diverse spyd for å påføre det i dører, panser, bakluke osv. Når vi kommer til understellet på bilen, bruker vi en kanalslange.»

- Kanalslangen har en god lengde, og på enden har den en 360-graders dyse. Kombinert med en Airmix-pumpe og det unike systemet gir det en blanding av luft og produkt som gir bedre forstøvning enn dagens høytrykks pumper. Med bedre forstøvning og en mer effektiv påføring er du sikret et mye bedre sprøytebilde og resultat på de områdene som er vanskelige å komme til. Sammen med ML transparent sin krypevne på 12-15 cm får vi en veldig god dekningsgrad i hulrom og skjulte områder.

- Hva med Mercasol 831, tynnstoffet?

«Tynnstoffet er selve antirusten i en komplett antirustbehandling. Det påføres med et spyd med en dyse som gir et dekkende sprøytebilde. Vi sprøyter alle områder i fire retninger for å sikre at alle flater er behandlet uten å få 'helligdager'. I likhet med ML transparent har dette produktet også en god krypevne på 10-12 cm.»

Hulroms- og tynnstoffbehandling er essensielle steg i en komplett antirustbehandling fordi de sikrer at også de mest utilgjengelige områdene av bilen, som innvendige hulrom og skjulte overflater, får nødvendig beskyttelse. Hulromsbehandlingen fyller trange områder med et produkt som har utmerkede krypende egenskaper, noe som forhindrer rustdannelse der det er vanskelig å komme til. Tynnstoffbehandlingen legger et tynt, men svært effektivt lag med beskyttelse på hele bilens underside, som beskytter mot rustangrep over tid.

- Men du hadde et aldri så lite ess opp i ermet på denne bilen, Asso.

«Mercasol 4S er et støydempende produkt som vi spesielt anbefaler for arbeidsbiler, kassebiler, pickuper osv. Grunnen til at 4S fungerer så bra er mengden vi sprøyter på – 2000 MY.»

- 2000 MY er en ganske tykk mengde med antirustmiddel i form av 4S. Dette gir et bedre førermiljø i bilen med mindre støy og resonans. Så skal vi over på Mercasol 847. Hva er spesielt med det produktet?

Så stor effekt har støydemping

«847 er tykkstoffet. Det inneholder antirustmiddel, men hovedoppgaven er å beskytte Mercasol 831, tynnstoffet, som vi nettopp har sprøytet på. Hvis tynnstoffet ikke blir beskyttet, vil det raskt slites eller vaskes vekk ved kjøring, og antirustbeskyttelsen vil forsvinne. 847 sprøytes på i 400 MY, så det blir et godt beskyttende lag med god levetid.»

- Det som er spesielt med 847, tykkstoffet fra Mercasol, er at det aldri blir hardt. Det vil holde seg fleksibelt og aldri sprekke opp, slik at vann og salt kan trenge inn og forårsake rust.

Bilen har nå fått en komplett antirustbehandling med Mercasol hos et Norsk Antirust verksted.
Om bilen hadde vært inne før den var 2 år gammel for en rebehandling kunne vi fornyet garantien med 3 år, og gitt opptil 15 år med garanti. Da kunne vi unngått mesteparten av rusten vi har funnet og tilstanden hadde vært bedre.
Det beregnes 3 dager på en komplett antirustbehandling, hvor du som bileier kan hente bilen på dag 3.
Om bilen må sandblåses må det beregnes lengre tid før bilen er ferdigstilt.

Lurer du på tilstanden på din bil? Ta kontakt med en Norsk Antirustverksted for en gratis rustkontroll.

Bestill en gratis rustkontroll her

Så stor effekt har støydemping

Dette nettstedet benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. Informasjonskapslene blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av nettstedet. Du kan fortsette å bruke dette nettstedet som vanlig hvis du godtar dette.

Les mer om personvern og cookies