Understellsbehandling

I et utfordrende veimiljø med blant annet mye fukt og salt, jobber vi for å holde rusten unna den norske bilparken.

Vi benytter de fantastiske produktene fra Mercasol og Noxudol. Ekstremt penetrerende tynnstoff som kryper inn i alle sprekker og hulrom, samt solid tykkstoff som gir en varig myk og fleksibel totalbeskyttelse som ikke slår sprekker.

Om understellsbehandling

Fra fabrikk er det store forskjeller på hvor godt biler er konstruert for å motstå rustskader eller andre ytre påkjenninger. Det er forskjeller mellom ulike produsenter, og også mellom ulike modeller fra samme merke. Det man derimot kan se som et fellestrekk er at de færreste internasjonale bilprodusenter konstruerer biler som over tid vil tåle det harde nordiske klimaet vi har her i Norge. I et klima bestående av store temperatursvingninger, mye fukt og salt øker faren for rustskader betraktelig.

Rust skaper årlig skader for store summer i det norske samfunnet. Bilparken står for en betydelig del av dette, og løsningen kan ligge i en ekstra rustbeskyttelse med en god understellsbehandling. Ved behandling vil bilens understell, kanaler og hulrom påføres rusthindrende midler, for å beskytte disse utsatte områdene mot skadene og slitasjen som på sikt kan føre til rustdannelse og dyre skader. 
 
I dag behandles omlag 1 av 3 norske nybiler med en rustbehandling av oss ved import, på bestilling fra bilimportør eller bilforhandler. Mange av dagens importører velger denne ekstra beskyttelsen da de er klar over hvilke påkjenninger bilene utsettes for på norske veier, og ønsker å hindre større skader og verditap enn nødvendig. En slik rustbeskyttelse vil kunne være nyttig over tid, og kommer både forhandler og bileier til gode. 

På eldre biler med påbegynte rustangrep kan beste løsning være en sandblåsing for best mulig rustfjerning etterfulgt av anbefalt rustbehandling.

Spør samtidig verkstedet ditt om støydemping. Det er lønnsomt å gjøre dette samtidig med understellsbehandlingen.

Av norske nybiler behandles mot rust ved import

av disse behandles av Norsk Antirustforening

hvordan utføres understellsbehandlingen?

Under kan du se prosessen for en komplett antirustbehandling, som gjøres over 2-3 dager. Klargjøringen før understellsbehandling av bil innebærer demontering av alt av plast og deksler, samt grundig vask og tørk. Bilen sprøytes deretter med en kombinasjon av penetrerende tynnstoff for å beskytte mot rust, samt et tykt elastisk materiale for å forhindre slitasje fra blant annet steinsprut.

Demontering

Demontering

Bilen heises opp. Dekk, innerskjermer
og deksler av plast og lignende
demonteres.
 
Høytrykksvasking

Høytrykksvasking

Bilen rengjøres så grundig i hjulhus og
på understell. Deretter kontrolleres
understellet og løs PVC fjernes.

Tørking

Tørking

Bilen blir stående på bukken til neste
dag for å tørke. Dette er viktig for at
behandlingen skal vare.
 
Hulromsbehandling

Hulromsbehandling

Alle kanaler, vanger, hulrom, panser, 
dører, bakluke og hele bunnen sprøytes
med et tynt penetrerende produkt.
 
Understellsbehandling

Understellsbehandling

Understellet sprøytes først med
tynnstoff for å hindre rust, etterfulgt av
 tykkstoff for å forhindre slitasje. 
 
Sluttkontroll

Sluttkontroll

Arbeidet kontrolleres og bilen rengjøres. 
Noe drypping fra dreneringshull kan 
forekomme den første tiden.

Følg vårt behandlingsprogram for å motta en utvidet rustgaranti på din bil.

  • For å motta en garanti må bilen gis en komplett behandling med demontering av deksler o.l. innen 2 år fra bilens første registreringsdato. 
  • For å videreføre en garanti må bilen inn til kontroll og etterbehandling hvert 3. år, før den gjeldende garantien utløper. For personbiler kan garantien da vare i totalt 15 år. 
Image

Sosiale medier

Kontakt

Ved konkrete spørsmål om pris eller bestilling av behandling, finn og kontakt ditt lokale verksted HER

NORSK ANTIRUSTFORENING: 

E-post til Norsk Antirustforening